<$BlogRSDUrl$>

نیاک - یادداشتهای احمدسیف
 

Monday, May 15, 2006


اقتصاد « اسطوره ای» ما! 


داشتم روزنامه گردی می کردم. دیدم قراراست حقوق بازنشستگان ماهی 200 هزارتومان بشود. خواندم که قرار است به آنها 3 میلیون تومان وام مسکن بدهند. پیش خودم گفتم دیگرچه بهتر از این! به ازای معادل ریالی پوند در بازار امروز تهران می شود ماهی 116 پوند. هنوز ضرب و تقسیم هایم را نکرده بودم که لبهایم شروع کردند به بیهوده پریدن. در وضعیتی که امروزه در تهران وجود دارد، با این حقوق ماهانه چگونه می شود زندگی کرد؟
البته نمی دانم کارمندان دیگر، معلمان، کارمندان ادارات و ثبت احوال، چه میزان حقوق می گیرند ولی حتی گیرم که دو برابر حقوق بازنشستگان. باز هم که چیزی نمی شود. از همشهری 26 اردبیهشت 1385 به قیمت چند قلم در تهران توجه کنید:
روغن لادن لیتری 1200 تومان
لوبیا کیلوئی 1430 تومان
نخود کیلوئی 1570 تومان
لوبیا چیتی کیلوئی 1140 تومان
لپه کیلوئی 1670 تومان
قند کیلوئی 1000 تومان
شکر کیلوئی 800 تومان
مرغ کیلوئی 1550 تومان
تخم مرغ کیلوئی 850 تومان
( بعضی از این اقلام در همشهری برای بسته های 880 گرمی و 900 گرمی آمد که من به کیلو تبدیل کردم)
البته دقت کرده اید که قیمت گوشت و برنج و خیلی مواد دیگر در این لیست نیامده است. اگر آدم بیمار بشود که ویزیت دکتر و هزینه دارو و درمان هست. اگر به عمل جراحی نیاز داشته باشد که دیگر واویلاست ( خود من سه سال پیش در تهران جراحی لثه کردم که با تخفیف قابل توجهی که دکتر به من داد و جدی می گویم، از من 500 هزارتومان گرفت- این هم برای این که فکر نکنید همین طور شکمی چیزی می گویم!) ولی مجسم کنید با 200 هزارتومان حقوق ماهانه، چگونه می شود در جامعه ای با این سطح قیمت ها زندگی کرد! و البته که خیلی ها احتمالا زندگی نمی کنند بلکه فقط « وجود» دارند!
اگر این بازنشسته ما از خودش خانه نداشته باشد که دیگر نورعلی نور می شود! من به جد نمی دانم بازنشسته یا غیر بازنشستگانی که
در این حد وحدود حقوق می گیرند ولی از خودشان خانه ندارند چگونه زندگی می کنند؟
به روزنامه خراسان- 25 اردبیهشت 1385- سرک کشیدم که به مقوله اجاره خانه پرداخت و از جمله نوشت که اجاره خانه به طور متوسط بین 20 تا 40% افزایش یافته است. به نوشته همین روزنامه، متوسط جهانی این است که 15% درآمد افراد صرف پرداخت اجازه می شود. ولی این معیارهای جهانی به ما چه! ما خودمان معیار تعیین می کنیم! به عنوان مثال، در نازی آباد برای یک خانه 70 متری باید 2 میلیون تومان پول بدهی و ماهی هم 200 تا 210 هزار تومان اجاره بپردازی. خوب این بازنشسته بی خانه ما که باید درنازی آباد چادر بزند!
در خیابان ولیعصر، برای یک خانه 90 متری، پرداخت 20 تا 22 میلیون لازم است و گاه این میزان به 28 تا 40 میلیون تومان هم افزایش می یابد. البته اگر این مبلغ را به صاحب خانه بپردازی دیگراجاره ای نخواهی پرداخت. البته می شود پیشنهاد داد که متقاضیان چرا در این منطقه خانه نمی خرند؟ قیمت زمین در ولیعصر، متری 930.000 تا 1.200.000 تومان است یعنی اگر یک آدم بازنشسته بخواهد برای خودش دو متر زمین بخرد تا در آن دفن شود- خانه فعلا پیشکش- پس از این که حقوق اش اضافه شد و به 200 هزار تومان در ماه رسید، باید حقوق یک سالش را برای خرید یک قبر یک متر در دو متر بدهد.درمنطقه یوسف آباد البته زمین متری 1.330.000 تا 1.500.000 تومان است. در سهروردی شمالی می توان یک آپارتمان 90 متری را با پرداخت 20 میلیون رهن کرد ولی باید ماهی 300 هزارتومان هم اجاره بپردازی. البته اگر می خواهی فقط 15 میلیون رهن کنی، خوب، مسئله ای نیست، باید ماهی 500 هزار تومان اجاره پرداخت. من اگرچه حساب وکتابم اصلا خوب نیست ولی نزول 5 میلیون تومان در بازار آزاد، قراراسالی 2.400.000 تومان می شود، یعنی در این بانکداری اسلامی وبدون ربای ما- همین طور سردستی- نرخ بهره چیزی است در حدود 48%.
البته اگربخواهید در قلهک خانه بخرید که این جا هم مسئله ای نیست. متوسط قیمت خانه در قلهک متری 2 میلیون تومان است. یعنی اگر بخواهی یک خانه 100 متری بخری باید 200 میلیون تومان بپردازی و اگر مثلا بازنشسته ای 60 ساله ای باید تا سن 143 سالگی ات- یعنی برای 83 سال- این حقوق ماهانه را پس انداز بکنی و آن وقت، می توانی دراین خانه 100 متری به خوبی وخوشی زندگی کنی!!حالا متوجه شده اید چرا گفتم ما خودمان معیار تعیین می کنیم. متوسط جهانی اش 5 سال است.
باز هم شما بگوئید که انرژی هسته ای حق مسلم ما نیست!!!



Comments:
آقا مخارج مردن از همه کمر شکن تر است. آدم نمی تواند بمیرد راحت شود..
دست شما درد نکند. جالب بود.
 
بنده خدای گرامی: اطلاع دقیق ندارم ولی می دانم که مردن در ایران از زندگی کردن گران تر است! نگران نباشید اگر کفن و دفن مردگان و قبرستان ها را هم به بخش خصوصی واگذار کنند بخاطر رقابتی که بین شان در می گیرد هزینه ها پائین می آید!!
می گی نه از مدافعان این دیدگاه بپرس... آقا ممنون که سرزدی لطف کن باز هم سربزن....
 
Post a Comment
 
Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

This page is powered by Blogger. Isn't yours?